Hankehelmiä menneeltä kaudelta – Vihti lentää LandeLuksuksen voimin!

Vihdin kunta ja joukko alueen yrityksiä ovat toteuttaneet edellisellä rahoituskaudella (2014–2022) kunnianhimoisen Lentoon -matkailuhankkeen. Hankkeen tavoitteena oli rakentaa Vihtiin ainutlaatuinen luksusmatkailukonsepti – LandeLuksus – joka yhdistää paikallisen luonnon, kulttuurin ja yritysten osaamisen laadukkaiksi matkailuelämyksiksi. Hanke sai rahoitusta Leader Ykkösakselilta.

Monialainen yhteistyö toi voimaa tekemiseen

Hanke sai alkunsa vihtiläisten matkailuyrittäjien aloitteesta. Yrittäjät olivat jo jonkin aikaa pohtineet sopivaa yhteistyömuotoa ja halusivat käynnistää yritysryhmähankkeen. Lopulta hankkeeseen päätyi peräti kahdeksan vihtiläistä toimijaa: Hawkhill Oy, Pois Tieltä! Safarit Oy, Vihdin Kino Oy, We Fly Oy, Nuuksion Taika Oy, Hevoslaakson talli, Veikkolan kartano sekä Vihdin kunta. Hallinnoinnista ja hankkeen koordinoinnista vastasi ProAgria Etelä-Suomi.

Yhteistyö eri toimijoiden välillä on ollut sujuvaa. Tämä oli jo kolmas hankehallinnoinnin yhteistyö Vihdin kunnan ja ProAgrian välillä. Muutamat osallistujayrityksetkin ovat ProAgrian asiakkaita myös hankkeen ulkopuolella, kertovat ProAgria Etelä-Suomen asiantuntijat Laura Puolamäki ja Tiina Heinonen.

Kuva: Tomi Pohja Visuals, Lentoon-hanke.  LandeLuksus -tuoteperheessä on useita saunatuotteita. Talviuintia tarjoaa majoittujilleen kaksi yritystä, Hawkhill ja kuvan Nuuksion Taika.

LandeLuksus – laatua, elämyksiä ja paikallisuutta

LandeLuksus ei ole vain tuotesarja, vaan kokonaisvaltainen elämyskonsepti, joka tarjoaa matkailijoille uniikkeja, korkeatasoisia ja kestävällä tavalla toteutettuja kokemuksia. Konsepti nojaa vahvasti luontoarvoihin, tarinallistamiseen ja asiakaslähtöisyyteen.

Hankkeen aikana yritykset kehittivät uusia palveluita ja hioivat olemassa olevia tuotteita palvelumuotoilun avulla. Luksusta syntyi muun muassa maastoautosafarin, metsäillallisen, elokuva- ja taide-elämysten, murhamysteeri-illallisen sekä villiyrttikurssin muodossa. Tuotteet vietiin yhteiselle verkkosivulle, VisitFinland DataHub -alustalle sekä kansainvälisille messuille. Markkinointitoimia tuettiin alusta alkaen esittelyvideolla, vaikuttajayhteistyöllä ja tuotemanuaalilla.

– Yritykset onnistuivat hyvin löytämään yhteisiä tuotteita ja toimintatapoja. Kaikki osallistujayritykset eivät olleet perinteisiä matkailuyrityksiä, mikä teki yhteistyöstä erityisen kiinnostavaa, Puolamäki ja Heinonen sanovat.

Tavoitteet saavutettiin – ja matka jatkuu

Matkan varrella yritykset ovat luoneet uusia verkostoja, kansainvälisestikin. Hankeryhmä on saanut projektille näkyvyyttä osallistumalla messuille ja myyntitapahtumiin Berliinissä, Kööpenhaminassa ja Genevessä, sekä verkon välityksellä. Sopivia yhteistyökumppaneita yritykset ovat kartoittaneet Italiasta saakka! Yritykset järjestivät Vihdissä myös oman FAM tripin, eli tutustumismatkan potentiaalisille ostajille. Lisäksi hankeryhmä tutustui muualla Suomessa ja Virossa toimiviin maaseutumatkailuyrityksiin yhteisillä benchmarking-matkoilla.

Mukana olleilta yrittäjiltä kerätyn palautteen perusteella halutut tavoitteet saavutettiin lähes kokonaan. Yritysryhmähankkeelle tyypilliseen tapaan hankesuunnitelmaa jouduttiin toki hieman muuttamaan matkan varrella. Erityisen hienoa oli nähdä, kuinka yhteistyö yritysten välillä ammattimaistui, kertovat Puolamäki ja Heinonen.

Hankkeen myötä Vihti erottuu nyt matkailumarkkinoilla laadullaan ja omaleimaisuudellaan. Tämä ei kuitenkaan ole päätepiste – vaan uuden alku.

Kuva: Tomi Pohja Visuals, Lentoon-hanke. Aktiivisille matkailijoille on tarjolla muun muassa ratsastusta, maastoautosafareja ja fatbikesafareja.  Pois Tieltä! on erikoistunut maastoajoon autoilla ja pyörillä.

Vihti lentoon ja luksusta maalle – mitä jatkossa?

Lentoon-hankkeen tulosten pohjalta on selvää, että menestyksekäs matkailun kehittäminen Vihdissä edellyttää jatkossakin tiivistä yhteistyötä ja yhteisiä tavoitteita. Kansainvälisten asiakkaiden tavoittaminen onnistuu parhaiten, kun alueen toimijat toimivat yhtenäisenä rintamana.

Erityisesti useita palveluja, kuten majoitusta, aktiviteetteja ja ruokaa yhdistävät tuotteet ovat kannattavia. Tällöin asiakas saadaan viipymään kohteessa pidempään ja tuotteisiin tarvittavia paikallisia palveluja hankitaan enemmän. Lisäksi palveluiden laadukas, visuaalinen tarinallistaminen lisää tuotteiden vetovoimaa, Puolamäki selventää.

Lentoon-hanke osoittaa, miten monialainen yhteistyö ja paikallinen osaaminen voivat luoda jotain ainutlaatuista. Vihti tarjoaa nyt kansainvälisille ja kotimaisille vieraille uudenlaisen luksuskokemuksen – rauhaa, elämyksiä luontoa ja laatua.

Tutustu LandeLuksus tuoteperheeseen ja starttaa kesälomasi Vihdistä!